Egzamin ustny dla kandydatów na kierunek Pedagogika II stopnia posiadających tytuł licencjata innego kierunku niż pedagogika odbędzie się 11 września 2018 r. (wtorek) o godzinie 10.00 w sali 111 ul. Malczewskiego 22 "Pentagon" (Katedra Pedagogiki i Psychologii).
Kandydaci powinni mieć przy sobie dowód osobisty lub inny dokument tożsamości oraz oryginały i kserokopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje dodatkowe (np. praktyki na poprzednich studiach, wolontariat, itp). Oryginał do wglądu, kserokopie pozostają w teczce kandydata.
Osoby, które są w trakcie realizacji wolontariatu również są proszone o stawienie się na egzamin.
Wykaz zagadnień:
1. Współczesna rodzina – jej struktura, przemiany i zagrożenia.
2. Podstawowe działania społeczne: profilaktyka, kompensacja, pomoc, opieka.
3. Komunikacja werbalna i pozawerbalna w interakcjach pedagogicznych.
4. Psychologiczne koncepcje człowieka: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza (zdający przedstawia teorię wskazaną przez Komisję).
5. Procesy poznawcze człowieka: Kandydat omawia jeden wskazany przez Komisję: pamięć (definiowanie, proces i rodzaje pamięci) lub myślenie (definicja, struktura oraz rodzaje myślenia).
6. Motywacja: definiowanie i rodzaje motywacji, główne rodzaje konfliktów motywacyjnych.
7. Charakterystyka głównych zmian rozwojowych w sferze poznawczej, osobowościowej i społecznej w wybranym przez Kandydata okresie rozwojowym: dzieciństwie, adolescencji lub dorosłości.
8. Główne idee, zasady i linie rozwoju Nowego Wychowania.
9. Znaczenie, zakres działania i struktura współczesnych instytucji edukacyjnych.
10. Struktura procesu wychowania i jego dynamika (np. według Antoniny Guryckiej).
11. Metodyczne aspekty wychowania: technologie wychowania, zasady, metody, techniki i środki wychowania (zdający przedstawia 1 wyznacznik, wskazany przez komisję egzaminacyjną).
12. Proces nauczania i uczenia się: jego ogniwa i elementy składowe. Cele i treści kształcenia. Formy organizacyjne kształcenia.
13. Strategie i metody nauczania (zdający omawia wskazaną przez komisję egzaminacyjną i strategię kształcenia oraz występujące w niej metody).
Pomocne lektury:
Psychologia
1. Bee H.(2004). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Zysk i S-ka
2. Harwas – Napierała B., Trempała J.(red.)(2005). Psychologia rozwoju człowieka
Tom II i III. Warszawa: PWN
3. Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Wyd. GWP 1998
4. Myers D.G. Psychologia. Wyd. Zysk i sp. 2003
5. Wadley A., Birrch A., Malim T.,: Wprowadzenie do psychologii. Wyd. PWN 2007
6. Zimbardo P.G., Gerrig R.J. Psychologia i życie. Wydanie nowe. Wyd. PWN 2011
7. Zimbardo P.G., Johnson R. L., McCann V. Psychologia. Kluczowe koncepcje. T.1-5. Wyd. PWN 2010
Pedagogika
1. Kawula S., Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2009.
2. Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania Czynności nauczyciela, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2013
3. Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012.
4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 2., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2004
5. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls” 2008.