Rozmowy kwalifikacyjne
O przyjęcie na studia II stopnia na kierunku Pedagogika mogą ubiegać się osoby:
- posiadające dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku Pedagogika,
- posiadające tytuł licencjata lub magistra innego niż pedagogika kierunku oraz zrealizowali wymagane efekty kształcenia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela,
- ukończyli studia wyższe na innym niż pedagogika kierunku – w tym przypadku wymagane jest także zaliczenie rozmowy kwalifikacyjnej oraz ocena doświadczenia pedagogicznego udokumentowanego przez placówkę pisemnym zaświadczeniem.
Rozmowa kwalifikacyjna odbędzie się dnia 17.07.2025 r. o godz. 10:00 w budynku Wydziału Filologiczno-Pedagogicznego „Pentagon”, ul. Malczewskiego 22, sala 113. Proszę przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej oraz zabrać ze sobą dyplom ukończenia studiów z suplementem oraz zaświadczenie o nabytym doświadczeniu pedagogicznym.
Kandydaci muszą posiadać przy sobie dowód osobisty lub inny dokument tożsamości oraz oryginały i kserokopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje dodatkowe (np. praktyki na poprzednich studiach, wolontariat, itp). Oryginał do wglądu, kserokopie pozostają w teczce kandydata
Szczegółowy opis postępowania kwalifikacyjnego dostępny TUTAJ
Wykaz zagadnień:
Wykaz zagadnień:
1. Współczesna rodzina – jej struktura, przemiany i zagrożenia.
2. Podstawowe działania społeczne: profilaktyka, kompensacja, pomoc, opieka.
3. Komunikacja werbalna i pozawerbalna w interakcjach pedagogicznych.
4. Psychologiczne koncepcje człowieka: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza (zdający przedstawia teorię wskazaną przez Komisję).
5. Procesy poznawcze człowieka: Kandydat omawia jeden wskazany przez Komisję: pamięć (definiowanie, proces i rodzaje pamięci) lub myślenie (definicja, struktura oraz rodzaje myślenia).
6. Motywacja: definiowanie i rodzaje motywacji, główne rodzaje konfliktów motywacyjnych.
7. Charakterystyka głównych zmian rozwojowych w sferze poznawczej, osobowościowej i społecznej w wybranym przez Kandydata okresie rozwojowym: dzieciństwie, adolescencji lub dorosłości.
8. Główne idee, zasady i linie rozwoju Nowego Wychowania.
9. Znaczenie, zakres działania i struktura współczesnych instytucji edukacyjnych.
10. Struktura procesu wychowania i jego dynamika (np. według Antoniny Guryckiej).
11. Metodyczne aspekty wychowania: technologie wychowania, zasady, metody, techniki i środki wychowania (zdający przedstawia 1 wyznacznik, wskazany przez komisję egzaminacyjną).
12. Proces nauczania i uczenia się: jego ogniwa i elementy składowe. Cele i treści kształcenia. Formy organizacyjne kształcenia.
13. Strategie i metody nauczania (zdający omawia wskazaną przez komisję egzaminacyjną i strategię kształcenia oraz występujące w niej metody).
Pomocne lektury:
Psychologia
1. Bee H.(2004). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Zysk i S-ka
2. Harwas – Napierała B., Trempała J.(red.)(2005). Psychologia rozwoju człowieka Tom II i III. Warszawa: PWN
3. Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Wyd. GWP 1998
4. Myers D.G. Psychologia. Wyd. Zysk i sp. 2003
5. Wadley A., Birrch A., Malim T.,: Wprowadzenie do psychologii. Wyd. PWN 2007
6. Zimbardo P.G., Gerrig R.J. Psychologia i życie. Wydanie nowe. Wyd. PWN 2011
7. Zimbardo P.G., Johnson R. L., McCann V. Psychologia. Kluczowe koncepcje. T.1-5. Wyd. PWN 2010
Pedagogika
1. Kawula S., Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012.
2. Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania Czynności nauczyciela, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2013
3. Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012.
4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2022
Filologia (specjalność filologia angielska) – studia II stopnia, dla kandydatów posiadających tytuł licencjata innego kierunku niż Filologia (specjalność filologia angielska) rozmowa kwalifikacyjna odbędzie się dnia 23.09.2025 r. o godz. 10:00 w budynku Wydziału Filologiczno-Pedagogicznego „Olimp”, ul. Malczewskiego 20a, sala 806.
Wykaz zagadnień:
HISTORY AND CULTURE:
- Discuss the structure of the U.S. government as it is outlined in the U.S. Constitution.
- Discuss the role of the monarch in the British society. What are the powers of the Queen?
- Discuss the cultural significance of one U.S. geographical region.
- Discuss the cultural significance of one British geographical region.
- Discuss the origins and problems of British colonies in the United States in the 17thand 18th
Zalecana literatura:
U.S. Constitution https://constitutioncenter.org/the-constitution/full-text
O’Callaghan, Bryn. An Illustrated History of The USA. Harlow: Longman, 1993 (i wydania następne).
O’Driscoll, James. Britain. Oxford: Oxford University Press, 2010.
Falk, Randee. Spotlight on the USA. New York and Oxford: Oxford University Press, 1993.
Sheerin, Susan, et al. Spotlight on Britain. Oxford: Oxford University Press, 1990.
LITERATURE:
- Periodization of English literature: literary epochs and their most important representatives: Anglo-Saxon Period, Middle Ages, Renaissance, Restoration, Romanticism, Victorianism
- What are the universal values conveyed by the representatives of British literature
- William Shakespeare – a great playwright and a perfect observer of human characters.
Zalecana literatura:
Liliana Sikorska A Short History of English Literature, Wydawnictwo Poznańskie
Teresa Bela i Zygmunt Mazur The College Anthology of English Literature, TAiWPN Universitas Kraków
LINGUISTICS:
- Grammatical tenses in English (Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Present Perfect etc) – their classification and usage
- Passive voice, reported speech, conditional sentences – classification and priniciples of usage
- What is linguistics?
- The most important elements of grammar (phonetics, phonology, syntax, morphology, semantics)
- Origins and history of the English language
- Variation in language (e.g. accents, geographic dialects, social dialects, slang, bilingualism)
Zalecana literatura:
Yule, G. 2020.The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Thomson, A. J., Martinet, A. V. 2014. Practical English Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Algeo, J., Butcher, C. A. 2013. The Origins and Development of the English Language. Wadsworth: Cengage Learning.
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnością:
Osoby z niepełnosprawnością rekrutowane mogą być na wybrany przez siebie dowolny kierunek. Postępowanie kwalifikacyjne odbywa się według zasad ogólnie przyjętych dla wszystkich.
Forma wsparcia jaka może być zapewniona kandydatom na studia na Uniwersytecie Technologiczno – Humanistycznym im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu to:
- dostosowanie formy rozmowy kwalifikacyjnej – przez zmianę formy ustnej na pisemną,
- wydłużenie czasu trwania rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu – maksymalnie o 50%,
- możliwość korzystania z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
Osoby starające się o dostosowanie formy egzaminu lub rozmowy kwalifikacyjnej prosimy o zgłoszenie się do Biura Osób Niepełnosprawnych co najmniej 3 tygodnie przed planowanym egzaminem/rozmową kwalifikacyjną. W przypadku późniejszego zgłoszenia nie możemy zapewnić możliwości udzielenia wsparcia.
Forma wsparcia będzie ustalana na podstawie informacji i dokumentacji przedstawionych przez kandydata i na jego wniosek.

SPRAWDŹ